Automatyczne skrzynie biegów
Pomimo coraz większej powszechności stosowania „automatów” w napędach naszych pojazdów są one nadal owiane pewną dozą tajemniczości. To z kolei pogłębia stres posiadacza pojazdu z automatem, gdy coś się dzieje inaczej niż powinno.
Automat to pojęcie bardzo ogólne i wypada je nieco sprecyzować:
- 1) automat „klasyczny” – skrzynie o sprzęgle hydrokinetycznym (zwanym konwerterem) przenoszącym napęd z silnika za pośrednictwem oleju, gdzie zmiana biegów następuje przy użyciu hydraulicznie sterowanych sprzęgieł zmieniających przełożenia zespołu przekładni planetarnych. Jakkolwiek brzmi to nieco magicznie przekładnie planetarne macie Państwo w rowerowych przerzutkach – tych schowanych w piaście tylnego koła.
- 2) przekładnia bezstopniowa (CVT) – tutaj mamy do czynienia z rozwiązaniem znanym z najtańszych nawet skuterów, gdzie gumowy pasek przenosi napęd pomiędzy stożkowymi kołami pasowymi, mogącymi się zsuwać i rozsuwać dyktując tym samym paskowi po jakiej średnicy ma się przemieszczać. Para takich kół pozwala na płynną zmianę przełożenia. W samochodach pasek gumowy zastąpiono łańcuchami o bardzo wymyślnych konstrukcjach. Rozwiązanie teoretycznie bardzo proste, lecz nadal nie pozbawione wad technologicznych i ekonomicznych.
- 3) Przekładnia dwusprzęgłowa (DSG, DCT) – to rozwiązanie bardziej przypomina skrzynię manualną (manualne skrzynie dwusprzęgłowe występowały już przed II Wojną Światową). Układ zmiany biegów jest podzielony na parzyste i nieparzyste i obsługiwane przez dwa oddzielne, choć często stanowiące jedną całość sprzęgła. Działa to w ten sposób, że napęd przenosi jedno sprzęgło oraz jeden z wałków skrzyni biegów natomiast włączony bieg na drugim wałku i drugie sprzęgło czekają na sygnał zmiany biegów. Jest to realizowane za pośrednictwem hydraulicznych sterowników otrzymujących polecenia z komputera sterującego skrzynią biegów.
- 4) Półautomat - zautomatyzowana przekładnia manualna (Selespeed, Sportshift, R Tronic, Sensodrive, Allshift, Softip, Easytronic, Quickshift, SMG, SSG, EGS, Durashift etc.), to rozwiązanie „ekonomiczne” ze strony producenta. Z reguły to zwykła manualna skrzynia biegów z klasycznym, jednotarczowym sprzęgłem do której producent dołączył zestaw mechanizmów wykonawczych – elektrycznych, hydraulicznych – zmieniających biegi i sterujących pracą sprzęgła. Jest to układ, który jedynie udaje automat, odbija się to z reguły na osiągach i kulturze pracy pojazdu. Jeśli masz taką skrzynię kliknij tutaj.
Jak wspomnieliśmy jedynie w pierwszym przypadku skrzynia może pracować całkowicie bez prądu, jako czyste hydraulicznie i najmniej zawodne rozwiązanie. Niestety takich rozwiązań jest coraz mniej, gdyż elektronika jako tańsza wypiera rozbudowane układy hydrauliczne. Pozostałe rozwiązania wymagają rozbudowanej elektroniki do sterowania zmianą biegów.
Nasze doświadczenie w naprawach automatycznych skrzyń biegów sięga ponad 40 lat. Naprawiamy automaty wszystkich producentów i konfiguracji.
Zepsuty, a właściwie najczęściej zużyty automat to nie problem, lecz jedynie… koszty. Jednak prawidłowo zregenerowany i serwisowany będzie służył wiele tysięcy kilometrów i wiele lat, na co dajemy gwarancję.
Kiedy należy udać się do serwisu?
- - gdy skrzynia się ślizga – rosną obroty silnika, niewspółmiernie do wzrostu prędkości samochodu,
- - szarpie przy włączaniu biegu na postoju,
- - szarpie przy zmianach biegów,
- - gdy zachowuje się wyraźnie inaczej na ciepło i na zimno,
- - gdy samochód „bez powodu” zaczyna więcej palić
- - gdy samochód więcej pali w trasie, niż w mieście,
- - gdy skrzynia wydaje dziwne dźwięki (wyje, szumi, stuka przy zmianach biegów),
- - gdy czujemy zapach (smród) „palonego bakelitu”
- - gdy zauważymy wyciek oleju (niezwłocznie!!)
- - gdy świeci się kontrolka awarii skrzyni biegów lub silnika
- - gdy przyszedł czas na wymianę oleju, czyli gdy nie znamy przebiegu pojazdu od ostatniej wymiany lub znamy, a minęło więcej niż 60tys. km.
W przypadku awarii skrzyni biegów samodzielna jazda do serwisu lub holowanie może znacznie podnieść koszty naprawy – warto wezwać lawetę.
Co obejmuje naprawa:
Naprawa polega na doprowadzeniu skrzyni do stanu fabrycznego, obejmuje ona także sprzęgło hydrokinetyczne, sprzęgła skrzyni półautomatycznych. Nie dokonujemy napraw częściowych. Jedynym wyjątkiem są sterowniki skrzyni, tzw. mechatronika i elektronika.
Ile czasu trwa naprawa:
- Skrzynia klasyczna – 7 dni roboczych.
- Skrzynie bezstopniowe – 7 dni roboczych, jednak czas ten może ulec wydłużeniu ze względu na dostępność części niektórych producentów.
- Skrzynie dwusprzęgłowe – 5 dni roboczych, jednak czas ten może ulec wydłużeniu ze względu na dostępność części niektórych producentów.
Zapraszamy do kontaktu. Wycenimy pracę i części. Umówimy wizytę. Zadzwoń!
(przed rozmową przygotuj dane pojazdu: marka, model rok, pojemność i moc silnika, informację ilobiegowa jest skrzynia oraz przebieg pojazdu).
W przypadku automatycznych skrzyń biegów wycena dokonywana jest po przeprowadzeniu diagnostyki pojazdu w naszym serwisie.