Wymiana rozrządu

Wiedza. Doświadczeni fachowcy. Profesjonalne narzędzia. Ustalone koszty. 

(a mówiąc ściślej - zestawu do jego napędu)

Rozrząd to jeden z najważniejszych mechanizmów w silniku. Aby silnik mógł pracować muszą otwierać się zawory, które wpuszczają mieszankę paliwowo-powietrzną. Po pracy jaką wykonają, spaliny powinny wydostać się przez kolejne zawory. Czas otwarcia poszczególnych zaworów jest ściśle określony i w autach odbywa się to poprzez pasek albo łańcuch rozrządu (innych rozwiązań tu nie opisujemy). Są to elementy, których zadaniem jest przekazywanie napędu z wału korbowego na wałki rozrządu. Napęd rozrządu odpowiada ponadto za właściwy moment wtrysku paliwa i zapłonu.

Większość obecnie jeżdżących po naszych drogach samochodów wyposażonych jest w paski rozrządu - powody są proste: paski są tańsze, lżejsze i pracują znacznie ciszej, co jest istotne z punktu widzenia komfortu... lecz nie, jeżeli chodzi o żywotność silnika.

Co obejmuje wymiana rozrządu napędzanego paskiem?

Wymiana obejmuje pasek, rolki prowadzące, napinacz, pompę wody, jeśli jest ona napędzana paskiem (albo gdy do jej wymiany wymagany jest demontaż rozrządu). Wraz z wymianą pompy wody należy skontrolować stan płynu chłodzącego – a następnie wymienić lub uzupełnić jego stan.
Istotne jest, aby podczas wymiany rozrządu mechanik dokładnie obejrzał, czy z silnika nie ma żadnych wycieków oleju. Chodzi głównie o uszczelniacze wałków i wału korbowego ponieważ przeoczenie skutkuje szybszym zużyciem paska rozrządu.

A co wymieniamy, gdy rozrząd napędzany jest łańcuchem?

Wymiana obejmuje łańcuch, bądź łańcuchy (często jest więcej niż jeden), koła zębate - wału korbowego, wałków rozrządu, pośrednich, wyważających, ewentualnie napędzających agregaty silnika, prowadnice łańcuchów, napinacze. W rozrządach ze zmiennymi fazami wymianie podlegają nastawniki faz rozrządu (potocznie: wariatory). Z reguły wymianie łańcuchowego rozrządu towarzyszy wymiana filtra i oleju silnikowego.

Ważne aby pracę wykonać umiejętnie i precyzyjnie.

Wymiana rozrządu wymaga wiedzy, umiejętności oraz często specjalistycznych narzędzi. Dlatego takie zlecenie warto powierzyć zaufanemu serwisowi. W naszym serwisie wymianą rozrządu zajmuje się doświadczony mechanik, który obok wiedzy i praktyki ma również dostęp do dokumentacji technicznej oraz specjalistycznych narzędzi – między innymi zalecanych blokad oraz kluczy dynamometrycznych. Wszystko to razem pozwala na precyzyjne wykonanie naprawy. Która zakończona jest zawsze kontrolą poprawności działania całego układu oraz diagnostyką komputerową pojazdu.

Jak długo trwa wymiana rozrządu?

W większości przypadków wymiana rozrządu jest naprawą jednodniową. Samochód oddany do naprawy rano lub na koniec poprzedniego dnia jest do odbioru w godzinach popołudniowych. W przypadku małej dostępności części naprawa może się przeciągnąć na 2 dni robocze.

W przypadku skomplikowanych układów oraz gdy wymiana rozrządu wymaga np. demontażu zespołu napędowego termin realizacji uzgadniany jest z klientem indywidualnie.

Objawy awarii

Jak w mało którym mechanizmie, sygnałów zbliżającej się awarii praktycznie nie ma. Występują one niezwykle rzadko, np. w przypadku uszkodzenia którejś z rolek czy pompy wody, towarzyszy temu specyficzny dźwięk - wycie albo huczenie. W znacznej liczbie przypadków awaria następuje „bez uprzedzenia”. W przypadku rozrządów łańcuchowych ostrzeżeniem jest charakterystyczny dźwięk (klekot, stukanie) wydobywający się z okolicy rozrządu.

Więc Kiedy wymienić zestaw rozrządu?

W przypadku rozrządu paskowego nie da się - tak jak przy innych elementach eksploatacyjnych samochodu - sprawdzić jego stanu. Niestety, poza krytycznymi uszkodzeniami mechanik nie jest w stanie ocenić wzrokowo lub poprzez badanie, czy powinniśmy rozrząd wymienić już. Pozostaje jedynie robić to na czas, zgodnie z zaleceniami producenta, zanim nastąpi awaria (polegająca najczęściej na zerwaniu paska). Jeśli mamy wątpliwości, czy w naszym samochodzie przyszedł czas na wymianę rozrządu można posłużyć się następującą regułą: Rozrząd wymieniamy zawsze, gdy nastąpi co najmniej jedno z poniższych:

  • auto przejechało dystans po jakim producent zaleca wymianę rozrządu
  • od ostatniej wymiany minęło 5 lat (starzeje się tworzywo z którego wykonany jest pasek)
  • od ostatniej wymiany przejechaliśmy ponad 60 tys. km
  • kupiliśmy używane auto i nie mamy absolutnej pewności kiedy rozrząd był wymieniany.

Zestaw rozrządu wymieniamy profilaktycznie. Co prawda w niektórych konstrukcjach wymiana rozrządu bywa poważnym wydatkiem, jednak zawsze jest znacznie tańsza od remontu silnika, który musi nastąpić po jego awarii.

Dla rozrządu łańcuchowego podstawowym kryterium jest międzynaprawczy przebieg zalecany przez producenta. Oczywiście wszelkie niepokojące objawy, w tym opisane powyżej odgłosy powinny skłonić do niezwłocznej wizyty w serwisie.

Ile to kosztuje

W WPX koszt wymiany rozrządu (pasek, rolki, napinacz, pompa wody) każdorazowo ustalany jest PRZED zleceniem pracy.
Przygotuj dane swoje samochodu (marka, model, paliwo, pojemność i moc silnika, przebieg).
Zadzwoń lub napisz, aby poznać ofertę dla swojego pojazdu – koszt robocizny i zestawu części.

Używamy podzespołów wyłącznie sprawdzonych producentów takich jak: SKF, Contitech, Ruville, INA, Gates Dayco, SWAG, Morse, Clevite, Cloyes, Sealed Power itp.

Zapraszamy do kontaktu. Wycenimy pracę i części. Umówimy wizytę. Zadzwoń!